Szybki dobór prądu znamionowego styczników do mocy silników 3-fazowych pracujących na napięciu 400V prezentuje poniższa tabela. Jeśli chcesz więcej rozumieć, zapoznaj się z dalszymi objaśnieniami.
Tabela linków do dobranych styczników w hurtowni elektrycznej
Rodzaj styczników | Modele | silnik 1,5kW | silnik 2,2kW | silnik 3,0kW | silnik 4,0kW | silnik 5,5kW | silnik 7,5kW | silnik 11kW | silnik 15kW |
styczniki silnikowe mocy i miniaturowe | LC1D, CEM LC1K, CE, CEC | 6-7A | 6-7A | 6-7A | 9A | 12A | 15-18A | 25A | 32A |
styczniki modułowe | SM, R, ICT | 20A | 20A | 20A | 25A | 40A | 40A | 63A | 100A |
Moc silnika 3-faz. |
styczniki miniaturowe Schneider LC1K |
styczniki mocy Schneider LC1D |
styczniki silnikowe Eti |
styczniki modułowe |
0,06kW | ||||
0,09kW | ||||
0,12kW | ||||
0,18kW | ||||
0,25kW | ||||
0,37kW | ||||
0,55kW | ||||
0,75kW | ||||
1,1kW | ||||
1,5kW | ||||
2,2kW | ||||
3kW | ||||
4kW | ||||
5,5kW | ||||
7,5kW | ||||
11kW | - | |||
15kW | - | |||
18,5kW | - | - | ||
22kW | - | - | ||
30kW | - | - | ||
37kW | - | - | ||
45kW | - | - | ||
55kW | - | - | ||
75kW | - | - |
Aby dobrać stycznik, trzeba wiedzieć, jaki prąd znamionowy
w amperach pobiera silnik 3-fazowy lub 1-fazowy, który zamierzamy podłączyć a następnie dobrać stycznik o nie mniejszym prądzie znamionowym. Przy czym inaczej dobiera się styczniki silnikowe, a inaczej styczniki modułowe.
Styczniki silnikowe LC1D, CEM… , także ich odmiany miniaturowe CE, CEC, LC1K…
dobiera się tak, aby ich prądy znamionowe były nie mniejsze niż prąd silnika, np.:
stycznik silnikowy 7A – silnik max. 3kW
stycznik silnikowy 9A – silnik max. 4kW
stycznik silnikowy 12A – silnik max. 5,5kW
stycznik silnikowy 18A – silnik max. 7,5kW
stycznik silnikowy 25A – silnik max. 11kW
stycznik silnikowy 32A – silnik max. 15kW
stycznik silnikowy 40A – silnik max. 18,5kW
(…)
Dla większości zastosowań warsztatowych, pomp, wentylatorów itd. to, co wyżej, jest wystarczające. Jedynie przy bardzo intensywnej pracy w przemyśle styczniki silnikowe dobiera się o jeden lub 2 rozmiary większe niż wynikałoby to z prądu znamionowego silnika – przewymiarowanie wydłuża im żywotność przy bardzo częstych załączeniach.
Karty katalogowe styczników silnikowych:
Natomiast styczniki
modułowe SM, R, ICT…
generalnie nie są dedykowane do silników, dlatego należy je traktować, jakby miały prądy znamionowe ok. 3-krotnie mniejsze, np.:
stycznik modułowy 20A traktujemy jakby miał 7A –
silnik max. 3kW
stycznik modułowy 25A traktujemy jakby miał 8,5A –
silnik max. 4kW
stycznik modułowy 40A traktujemy jakby miał 15A –
silnik max. 7,5kW
stycznik modułowy 63A traktujemy jakby miał 22A –
silnik max. 11kW
stycznik modułowy 100A traktujemy jakby miał 35A – silnik max. 15kW
Przy bardzo intensywnej pracy w przemyśle nie stosuje się w ogóle styczników modułowych do silników.
Prąd znamionowy silnika najlepiej odczytać z jego tabliczki znamionowej. Jak nie ma takiej możliwości, to warunkowo zakłada się, że może być zbliżony do najpopularniejszych polskich silników firm Indukta, Celma, Besel, Tamel i odczytuje się go z kart katalogowych tych producentów.
Nie zawsze się to sprawdza. Prądy znamionowe silników bardzo starej konstrukcji, silników produkcji rosyjskiej, bułgarskiej, chińskiej lub innej egzotycznej mogą znacząco odbiegać od polskich.
tabela z katalogu silników 3-fazowych Besel-Indukta-Cantoni |
tabela z katalogu silników 1-fazowych Celma-Cantoni |