Jak dobrać stycznik do silnika

Szybki dobór prądu znamionowego styczników do mocy silników 3-fazowych pracujących na napięciu 400V prezentuje poniższa tabela. Jeśli chcesz więcej rozumieć, zapoznaj się z dalszymi objaśnieniami.

Rodzaj
styczników
Modelesilnik
1,5kW
silnik
2,2kW
silnik
3,0kW
silnik
4,0kW
silnik
5,5kW
silnik
7,5kW
silnik
11kW
silnik
15kW
styczniki silnikowe
mocy i miniaturowe
LC1D, CEM
LC1K, CE, CEC
6-7A6-7A6-7A9A12A15-18A25A32A
styczniki modułoweSM, R, ICT20A20A20A25A40A40A63A100A

sklep internetowy z automatyką i elektroniką

Tabela linków do dobranych styczników w hurtowni elektrycznej
Moc
silnika
3-faz.
styczniki
miniaturowe
Schneider
LC1K
styczniki
mocy
Schneider
LC1D
styczniki
silnikowe
Eti
styczniki
modułowe
0,06kW
0,09kW
0,12kW
0,18kW
0,25kW
0,37kW
0,55kW
0,75kW
1,1kW
1,5kW
2,2kW
3kW
4kW
5,5kW
7,5kW
11kW-
15kW-
18,5kW-
-
22kW-
-
30kW-
-
37kW-
-
45kW-
-
55kW-
-
75kW-
-


Aby dobrać stycznik, trzeba wiedzieć, jaki prąd znamionowy w amperach pobiera silnik 3-fazowy lub 1-fazowy, który zamierzamy podłączyć a następnie dobrać stycznik o nie mniejszym prądzie znamionowym. Przy czym inaczej dobiera się styczniki silnikowe, a inaczej styczniki modułowe.




Styczniki silnikowe LC1D, CEM… , także ich odmiany miniaturowe CE, CEC, LC1K… 


dobiera się tak, aby ich prądy znamionowe były nie mniejsze niż prąd silnika, np.:
stycznik silnikowy 7A – silnik max. 3kW
stycznik silnikowy 9A – silnik max. 4kW
stycznik silnikowy 12A – silnik max. 5,5kW
stycznik silnikowy 18A – silnik max. 7,5kW
stycznik silnikowy 25A – silnik max. 11kW
stycznik silnikowy 32A – silnik max. 15kW
stycznik silnikowy 40A – silnik max. 18,5kW
(…)



Dla większości zastosowań warsztatowych, pomp, wentylatorów itd. to, co wyżej, jest wystarczające. Jedynie przy bardzo intensywnej pracy w przemyśle styczniki silnikowe dobiera się o jeden lub 2 rozmiary większe niż wynikałoby to z prądu znamionowego silnika – przewymiarowanie wydłuża im żywotność przy bardzo częstych załączeniach.


Karty katalogowe styczników silnikowych:



Natomiast styczniki modułowe SM, R, ICT… 

generalnie nie są dedykowane do silników, dlatego należy je traktować, jakby miały prądy znamionowe ok. 3-krotnie mniejsze, np.:
stycznik modułowy 20A traktujemy jakby miał 7A – silnik max. 3kW
stycznik modułowy 25A traktujemy jakby miał 8,5A – silnik max. 4kW
stycznik modułowy 40A traktujemy jakby miał 15A – silnik max. 7,5kW
stycznik modułowy 63A traktujemy jakby miał 22A – silnik max. 11kW
stycznik modułowy 100A traktujemy jakby miał 35A – silnik max. 15kW

Przy bardzo intensywnej pracy w przemyśle nie stosuje się w ogóle styczników modułowych do silników.

Karty katalogowe styczników modułowych:

Prąd znamionowy silnika najlepiej odczytać z jego tabliczki znamionowej. Jak nie ma takiej możliwości, to warunkowo zakłada się, że może być zbliżony do najpopularniejszych polskich silników firm Indukta, Celma, Besel, Tamel i odczytuje się go z kart katalogowych tych producentów.
Nie zawsze się to sprawdza. Prądy znamionowe silników bardzo starej konstrukcji, silników produkcji rosyjskiej, bułgarskiej, chińskiej lub innej egzotycznej mogą znacząco odbiegać od polskich.

tabela z katalogu silników 3-fazowych Besel-Indukta-Cantoni

tabela z katalogu silników 1-fazowych Celma-Cantoni